20/06/2017

Britse verkiezingen

Na de Britse verkiezingen heeft Theresa May haar al zwakke meerderheid verloren, met een dreigende parlementaire impasse in Groot-Brittannië tot gevolg. Theresa May wil een regering vormen met de Noord-Ierse emocratische unionistische partij, die 10 zetels binnenhaalde. Deze coalitie zou 328 zetels tellen, voldoende voor een - weliswaar zeer krappe - meerderheid, des te meer omdat de Ierse republikeinse partij Sinn Féin niet van plan is om haar zeven zetels in Westminster in te nemen.

Hoe dan ook zou het een sterk verzwakte regering worden, wat slecht nieuws is voor het Verenigd Koninkrijk kort vóór de onderhandelingen over de Brexit. Een aanhoudend klimaat van politieke instabiliteit dreigt. Zo zou Theresa May ontslag kunnen nemen, zou ze kunnen worden vervangen door haar eigen partij, en zelfs nieuwe verkiezingen kunnen niet uitgesloten worden.

Hierdoor zou het vertrouwen van de bedrijfsleiders ernstig kunnen worden aangetast. Krachtens artikel 50 zal het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie treden op 29 maart 2019 en de ondernemingen zullen door de onzekerheid nauwelijks in staat zijn om de impact op hun activiteit te ramen. Hierdoor zouden investeringen worden opgeschort en zou er steeds meer voor een uittocht (eventuele oprichting van filialen in de Europese Unie) worden gekozen.

Dit onzekere klimaat zal ook wegen op het Britse pond. De dag na de verkiezingen is de pariteit GBP/USD met 1,8% gedaald tot 1,272. Onze koersdoel over zes maanden, gelijk aan 1,23, kan de komende weken al worden bereikt.

Het zwakke pond sterling zal de inflatoire druk opdrijven in het Verenigd Koninkrijk. Het vertrouwen van de gezinnen zal worden geschokt en de consumptie-uitgaven zullen aan het wankelen worden gebracht. Ondanks de prijsstijging zal de centrale bank haar meegaand beleid moeten voortzetten om de verzwakte economie te ondersteunen. Het rendement van de staatsobligaties op lange termijn zou kunnen klimmen, door de stijging van de binnenlandse inflatie, maar ook door de stijgende rente in dollar en in euro.

Omdat 70% van de omzet van de bedrijven die tot de FTSE100-index behoren wordt gerealiseerd in andere deviezen dan het Britse pond, zal het zwakke niveau van de Britse munt de winsten tijdelijk aanwakkeren. Onze beleggingsstrategie blijft ongewijzigd. De resultaten van de verkiezingen hebben ons scenario van een zwakker pond en een rendementsstijging bevestigd. Wat de Britse aandelen betreft, behouden we onze neutrale positie die we op 30 maart van dit jaar hebben ingenomen. Andere markten, zoals de eurozone en Japan, bieden aantrekkelijkere waarderingen, meer solide fundamenten en een gunstigere economische context. Bovendien zouden deze deviezen moeten stijgen ten opzichte van het Britse pond.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw beheerder of contacteer ons.